Ara li toca al torn a l'Ajuntament de Barcelona...
Fa uns quants dies, durant la reunió del Club d'Usuaris de Vignette, la cap del contingut del web de l'Ajuntament de Barcelona va fer una presentació sobre projectes web 2.0 a l'esmentat web municipal.
Aquesta presentació va començar amb unes reflexions sobre què entén l'Ajuntament respecte a la filosofia web 2.0.
Sovint veig que es parla de web 2.0 i no està clara quina és la definició exacta, em dóna la sensació que hom escombra cap a casa aprofitant que és un terme ambigu i, a més, que està de moda.
Fa temps que vull fer un post exposant què entenc jo com a web 2.0 (que no té per què sé el que entengui la majoria, és només la meva visió). Personalment crec que la filosofia web 2.0 respon a dos objectius principals:
- El contingut el generem entre tots, aprofitem la intel·ligència col·lectiva.
- El contingut el compartim entre tots, no reinventem la roda.
Em reitero que quan tingui una mica més de temps faré aquesta reflexió...
L'objectiu d'aquest post és comentar-vos què s'ha fet, fins ara, sobre web 2.o en el web municipal de Barcelona.
Insisteixo amb el fet que és difícil saber què és web 2.0 i què no, hi ha webs que queden a la frontera i que, per determinats aspectes, podríen ser considerats Web 2.0 i, en canvi, per d'altres característiques són web 1.0.
No obstant això, bàsicament els projectes del web de Barcelona que es poden considerar web 2.0 són:
- Web del Programa d'Actuació Municipal.
- Blog Barcelona.
- Barcelona Visió.
- Concurs fotogràfic 'Fotoweb BCN'.
El Programa d'actuació municipal (PAM) és el full de ruta, l'instrument de planificació de les accions de l'activitat municipal durant els quatre anys de mandat i preveu també els recursos necessaris econòmics i financers per dur-les a terme.
Es va fer un esforç per conèixer quina era l'opinió dels ciutadans, per aquest motiu es va habilitar diferents canals per a que els ciutadans poguéssin fer les seves aportacions.
Un d'aquests canals ha estat el web. Aquest ha canalitzat un gran nombre de propostes dels ciutadans mitjançant la web del PAM i el blog del PAM, que ha permès un debat ciutadà actiu sobre la ciutat.
Des d'un punt de vista estadístic, la web del PAM ha rebut durant el procés de participació un total de 32.924 visites i 166.646 pàgines visitades i el blog del PAM, ha rebut 42.063 visites i 214.660 pàgines visitades.
En total, 974 persones han participat en el blog fent un total de 1.541 propostes i 4.465 persones han omplert la butlleta electrònica disponible a internet fent un total de 17.441 aportacions.
Blog Barcelona
El Blog Barcelona és l'evolució de l'antic blog de l'alcalde, l'objectiu és tenir un blog on tots els ciutadans puguin participar i dir el que vulguin sobre Barcelona, inclòs l'alcalde.
Segons es comenta en el propi blog:
"Blog Barcelona és un espai compartit on podràs veure l'opinió de Jordi Hereu i acostar-te la seva acció de govern en aquells temes on participa la gent. La seva opinió vindrà de la mà d'un blogger que el seguirà en el seu dia a dia. Així podràs comparar i treure les teves pròpies conclusions."A més, com a dada curiosa, cal comentar què son els portaveus. Els Portaveus són grups de dues persones que van pels carrers de la ciutat barri a barri per copsar l'opinió dels ciutadans.
Preguntaran als ciutadans si volen parlar a Blog Barcelona; en cas afirmatiu, els deixaran triar entre dos mètodes per donar la seva opinió: els gravaran en vídeo, (gràcies a una motxilla amb un ordinador incorporat que porta un d'ells); si no, podran escriure un text, (des de la mateixa motxilla). De qualsevol de les dues maneres, en poc temps l'opinió sortirà destacada al blog.
Actualment el blog ja està operatiu, si bé encara no se n'ha fet publicitat; es preveu 'inaugurar-lo' en breu.
Barcelona Visió
És, per tant, un portal de vídeos fets pel propi ciutadà.
A part, és el primer web de l'Ajuntament de Barcelona amb llicència Creative Commons.
Concurs fotogràfic 'Fotoweb BCN'
Fotoweb BCN és un concurs de fotografia, ja es porten fetes 3 edicions, on els ciutadans poden enviar fotografies relacionades amb la ciutat de Barcelona.
La novetat de la darrera edició fou una nova categoria del concurs per a totes aquelles fotografies realitzades per càmeres de telèfons mòbils.
Així doncs, hi havia dues categories:
- Com vius la teva Barcelona. Les bases del concurs ho defineixen com:
"Prem el botó de la càmera digital per mostrar com vius Barcelona, i expressa les sensacions que experimentes quan gaudeixes de la ciutat a la teva manera, per exemple durant els moments de la vida quotidiana: prenent un cafè a la terrassa del teu bar preferit, caminant pels carrerons o les placetes que cada dia et porten a casa, esperant el teu fill a la porta de l’escola o altres situacions que et fan sentir bé, per exemple observar les formes que fan els núvols des de la teva finestra, o sentir com plou des del llit."
- Un instant de Barcelona. Les bases del concurs ho defineixen com:
"Capta amb el mòbil una imatge que reflecteixi un instant en la vida quotidiana de la ciutat i que formi part de la seva pròpia dinàmica. Per participar en aquesta categoria només cal que agafis el mòbil i premis el botó de la càmera per fotografiar un moment precís de la ciutat, una imatge en què li prens el pols a la ciutat. Cal que el que es capti en les imatges sigui quelcom inesperat, un instant fugaç que, gràcies a les eines tecnològiques actuals, com ara el mòbil, pots captar tot prement un botó."Un cop recollides les imatges, un jurat en va realitzar una selecció i, d'aquesta selecció, els propis ciutadans foren els que van votar les millors.
A més, amb les millors imatges es realitza un llibre virtual de Barcelona. És el que es coneix com a Mirades. És una manera de promocionar la ciutat mitjançant la mirada dels seus ciutadans.
Projectes futurs (relacionats amb web2.0)
A l'Ajuntament de Barcelona, es comencen a moure projectes, idees, relacionats, amb més o menys mesura, amb la filosofia web 2.0.
No obstant, s'ha de reconèixer que és un procés lent...
Dues de les propostes que sembla que estiguin més avançades són el portal fotogràfic i el nou web de turisme.
Cal puntualitzar que el que exposo en aquest punt (de projectes futurs) encara estan en un procés embrionari i, per tant, el resultat pot diferir del que aquí comento.
Portal multimèdia
La idea és oferir un lloc on els ciutadans puguin generar contingut multimèdia sobre la ciutat de Barcelona, (aquest és l'únic requeriment: ha d'estar relacionat amb Barcelona).
L'Ajuntament, per la seva part, hi aportarà tot el seu contingut multimèdia, (que no és poc!).
Tot el contingut es gestionarà mitjançant llicències Creative Commons.
Nou web de turisme
Dins de les noves funcionalitats del web de turisme que s'està redissenyant, està previst la idea de 'contactar' els turistes amb els ciutadans. La idea és que aquests facin de 'cicerones'.
Això es pot interpretar com una aproximació al món de les xarxes socials.
Enllaços relacionats:
- Iniciatives web 2.0 de l'Ajuntament de Barcelona (2na part: 'Visca Barcelona').
- Uso de tecnologías 2.0 en la administración pública: ejemplos cercanos.
- Wikiproyecto sobre el uso de las tecnologías 2.0 en la administración.
2 comentaris:
Només comentar que el Blog Barcelona ja és totalment públic, (si aneu a la home del web de l'Ajuntament de Barcelona veureu un banner promocional).
MarcG
Sr. Rafael del Barco Carreras.
Primer de tot, vull agrair-li la visita al meu blog.
Un blog que, tal com ho expresso a la portada del 'Brou', aquest és un blog exclusivament fet a partir dels meus comentaris, de les meves opinions.
De fet, vull deixar-li ben clar que en aquest blog no hi ha cap opinió de les organitzacions on treballo.
Dit això, expressar-li el convenciment que aquest blog no és el millor mitjà per expressar la seva queixa.
Li recomano que utilitzi els mitjans 'oficials' per a vehicular les queixes.
D'altra banda, copiar tot un post del seu blog com a comentari del meu no és la millor manera de comentar el meu escrit, dóna la sensació que només vol promocionar la seva queixa i el seu blog.
Salutacions.
Publica un comentari a l'entrada