'Web 2.0: realidad, ficción y oportunidad de negocio'
De les jornades del programa de continuitat de l'associació d'ex-alumnes de l'IESE.
Ara us faré el resum de la segona part, la ponència del professor Josep Valor.
Cal tenir en compte que aquesta segona ponència fou bastant més curta que no pas l'anterior.
El títol de la ponència de la presentació del Josep Valor fou:
'Web 2.0 and traditional industry disruption'

Aquests canvis els va mostrar en dos mercats ben diferents: la música i la banca.
Canvis en la música
Per tothom és sabut que les vendes tradicionals de música no paren de baixar...
Però per quin motiu?
Josep Valor va explicar que, en mitjana, un CD costava (als EUA) uns 17$.
D'aquests 17$, només 2$, aproximadament, eren pels artistes. La resta - 15$ - eren per fer físicament el disc, per distribuir-lo, per la publicitat, etc.
Però si ho distribueixes pel canal web llavors t'estalvies el costos de fabricació del disc i de distribució.
Quin és el resultat?

No li calen tants treballadors en sectors on sobra gent, per exemple, en la fabricació i en la distribució de música.
Una altre resultat el trobem en Madonna. Ja no guanya diners (o ja no en guanya tant) en la venda de CDs, els guanya en els concerts i en el merchandising.
Un altre exemple en el proporciona el grup Radiohead. Van decidir posar el seu disc 'In rainbows' al preu que volgués cada fan, és a dir, el preu era 'la voluntat' de cada un.
Lògicament, la majoria dels fans no van pagar ni un cèntim, però n'hi va haver que sí que van fer alguna aportació, (als EUA un 40% de les descàrregues van fer algun pagament).
El resultat fou que, de mitjana, el preu que van pagar els fans va ser de 3,23$, aquesta quantitat íntegrament anava al grup, per tant, aquest hi guanyava (passava dels 2$ als 3,23$).
Però qui hi guanyava més era clarament el fan, de 18$ de mitjana passava als 3,23$.
Tanmateix, Radiohead actualment torna a utilitzar els serveis d'una discogràfica; per quin motiu?
Doncs per què, tal com comentava un executiu d'una discogràfica, els artistes s'han de centrar en la creació, les discogràfiques s'encarregaran de tota la resta. Altrament no hi ha creació o aquesta no té prou qualitat.
Tot i aquest revés, l'atac a les discogràfiques sembla no parar...
Una de les feines que se suposava intocable per a les discogràfiques era la de promocionar els grups. Però això ara pot estar canviant...

En menys d'un any, aquest web ha facturat més de 150.000 lliures esterlines.
L'altre sector econòmic que va comentar canvis (derivats del Web 2.0) fou el de la banca.
Va comentar la idea de Prosper i de Zopa, és tan senzilla com portar el capitalisme a les masses, per quin motiu els únics que poden fer prèstecs han de ser els bancs tradicionals?, per què no me'ls pot deixar el veí?

La idea està tenint molta força, especialment en el cas dels Estats Units on els bancs tradicionals estan retallant els prèstecs degut a la crisi de les subprimes.
En aquest cas el risc està molt repartit ja que fàcilment es pot arribar al cas que qui et deixa diners són més de 100, 200 persones, (amb petites quantitats cada una). Així, en cas d'insolvència, la quantitat monetària que perd cada prestador no és crítica.
La conclusió final del professor Josep Valor fou que la Web 2.0 té, (de fet, ja ho tenia Internet però ara s'ha accentuat més), un gran impacte en les indústries que gestionen informació, (en un sentit ampli d'informació), per exemple, en la banca i en la música.
Enllaços relacionats:
- 'Web 2.0: realidad, ficción y oportunidad de negocio'. Ponència de Philip B. Evans.
- 'Web 2.0: realidad, ficción y oportunidad de negocio'. Conclusions personals.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada