En el cas del web de l'Ajuntament de Barcelona, el carrerer, (nosaltres l'anomenem Guia Urbana, o simplement Guia), és, de llarg, el servei més visitat de l'esmentat web:
- L'any passat (2007) la Guia Urbana (via web) va rebre més de 9 milions de visites.
- Això significa que pràcticament 1 de cada 4 visites del web municipal són visites que han utilitzat aquest servei, (això no vol dir que en la mateixa visita no hagin utilitzat també altres serveis).
- De fet, de mitjana, es reben més de 25.000 visites diàriament a aquest servei.
- Si ens fixem en les pàgines servides, tenim que en mitjana diàriament es reben més de 215.000 sol·licituds de pàgina.
I tot això amb un mèrit addicional: fa molt temps que aquest servei no té una revisió a fons, és a dir, el programa informàtic que el sosté pràcticament no ha variat en els darrers 10 anys.
És cert que es va crear una Guia paral·lela quan es va fer una versió en tecnologia Macromedia Flash, però aquesta no ha acabat de reeixir i no s'utilitza gaire. Hi ha varis motius que expliquen aquest baix ús, però sobretot cal destacar-ne un: la lentitud.
De fet, tot i que fa anys que no es remodela, la Guia Urbana té un èxit indiscutible, aquest està basat en els següents aspectes:
- Ràpid: serveix la informació demanada ràpidament, (en contraposició a la Guia Flash).
- Senzill: la interfície d'usuari presenta un look antiquat, però és tremendament útil i clar.
- Amb les funcionalitats més demanades: la Guia té les funcionalitats més sol·licitades en un carrerer: situar-se a una adreça postal, zoom, veure informació associada a un determinat punt, (per exemple equipaments), etc. No obstant, aquest aspecte ha quedat una mica 'fluix' amb l'aparició del Google Maps.
- Amb un contingut de qualitat: el contingut és proporcionat per diferents departaments de l'Ajuntament de Barcelona, per tant, l'actualització i, en general, la qualitat del contingut és una de les característiques de la Guia.
Google Maps s'està transformant en un estàndard de facto i això fa que els usuaris dels carrerers s'hagin acostumat a la seva interfície, a les seves funcionalitats.
Fa uns dies us vaig comentar la estratègia de Google en el món del geoweb, (consulteu aquest post).
És evident que l'Ajuntament de Barcelona no pot, ni ho ha de fer, competir amb Google, mai tindrà un producte més ràpid i díficilment més usable que els que fa Google, (a part que no seria gaire ètic anar, amb diners públics, en contra d'una multinacional com Google).
Però sí que pot guanyar a Google Maps en un aspecte: la qualitat del contingut.
La Guia Urbana presenta un mapa de la ciutat de Barcelona contínuament actualitzat, un mapa real de la ciutat (per exemple, amb les mides dels carrers a escala), un mapa amb tota mena d'equipaments (no només els que paguen), incloent informació minoritària, (com per exemple la ubicació dels Temples Sikhs que hi ha a la ciutat).
Però és evident que a la Guia Urbana li cal una actualització, no per competir amb Google Maps sinó per oferir un millor servei al ciutadà i al turista, els seus dos principals targets.
En aquest sentit, ahir pel matí vaig anar a una reunió amb la gent de Cartografia de l'Institut Municipal d'Informàtica.
L'equip de Cartografia, (dirigit pel Lluís Sanz), ens van ensenyar una primera maqueta de la nova Guia Urbana.
Cartografia ha renovat la Guia amb els següents objectius:
- Millorar funcionalment la Guia per apropar-la a les actuals eines cartogràfiques d'ús massiu, (per exemple, Google Maps).
- Mantenir la simplicitat i rapidesa actuals.
- Mantenir les funcionalitats específiques actuals que diferencien la Guia d'altres eines cartogràfiques.
- Apostar per la modularitat i integració en el disseny.
- Fugir de solucions propietàries, (com per exemple el Macromedia Flash).
- Simplificar els posteriors canvis i evolucions.
- Mantenir, i si s'escau millorar, la qualitat del contingut que proporciona la Guia.
- Ampliació de la grandària del mapa, (fins i tot és possible ampliar-ho a tota la pantalla).
- Es presenta en un entorn conjunt el mapa i els equipaments, per tant, no cal canviar de pàgina, tal com passa actualment, (millorem la usabilitat).
- Per cada equipament s'ofereixen tooltips, per tant, la informació més important d'un equipament s'obtindrà sense haver de fer click.
- Es podrà arrossegar el mapa.
- La barra de zoom es presenta integrada al propi mapa.
- Tota la Guia tindrà una mida totalment dinàmica, això permet adaptar-se a mides petites (dispositius mòbils) o molt grans (smartpoints). També permet ampliar la lletra per ajudar en l'accessibilitat web.
- Serà més senzill integrar la Guia en programes externs.
- Es simplifica la modificació de canvis estètics.
- S'incorpora tota l'àrea metropolitana a la Guia, (si bé, només el mapa, sense geocodificació).
- Es fa un ús massiu de la tecnologia AJAX.
- També s'utilitza massivament JavaScript.
- Hi ha un ús integral de fulles d'estil.
- La plataforma que ho suporta tot és .NET.
Després es faran proves de funcionament, proves de càrrega, proves de rendiment, etc.
Encara no hi ha cap data de sortida de la nova Guia... però no pot trigar gaire.
Enllaços relacionats:
He estat redactant aquest post tot escoltant el disc "Eternity" del grup Anathema. És del 1996, per tant, ja té bastant anys, tot i això encara m'agrada escoltar-ho de en tant en tant. Tanmateix cal tenir en compte que no és un disc massiu, costa d'entrar i és una mica depressiu... però m'agrada!.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada