El que volia explicar-vos en aquest post són tots els passos que he hagut de fer per a gestionar tota la paperassa relacionada amb el naixement d'un fill.
De passada es veurà que el concepte d'administració electrònica encara li queda molt camí per recòrrer, si més no en tot allò relacionat amb l'arribada a aquest món d'un nadó.
El passat dijous 10 de juliol, per la tarda, vam tornar de l'hospital.
Divendres 11
Al dia següent, el divendres 11 vaig començar a arreglar papers.
Vaig començar pel Registre Civil, necessites tenir el Llibre de Família al dia per demanar la majoria de la resta de papers.
Prèviament, a l'hospital t'han de donar un informe del pediatre, un informe que indica l'alta de la mare, el llibre del nadó (imprescindible per a que el pediatre del nen/a porti el control de la seva salut) i uns papers pel registre civil.
Aquests papers del registre certifiquen el dia de naixement i altres dades, també t'han de donar un paper per fins estadístics.
El divendres vaig portar aquests papers al Registre Civil juntament amb el Llibre de Família, vaig omplir més papers i el dimarts següent vaig anar a recollir el Llibre de Família.
També vaig anar a Pediatria per demanar hora per a la primera revisió pediàtrica de la Cristina, i per saber què necessitava per sol·licitar la targeta sanitària: llibre de família, certificat d'empadronament a la població, cartilla de la Seguretat Social, (tot fotocòpies i original per poder certificar que les fotocòpies són verídiques).
Dilluns 14
El dilluns va ser un dia de metges.
Primer vaig anar al meu metge de capçalera per veure els resultats d'unes proves sobre les meves migranyes.
Després la pediatra va fer-li la primera revisió a la Cristina.
Per la tarda, la ginecòloga li va treure els punts a la meva dona.
Per tant, el dilluns no vaig fer cap gestió de papers.
Dimarts 15
El primer que vaig fer el dimarts va ser anar a buscar el Llibre de Família modificat per afegir-hi la Cristina.
Amb el Llibre de Família ja podia anar a fer la resta de gestions.
Prèviament, però, vaig anar a la metgessa de la meva dona per sol·licitar l'alta laboral, (per recomanació de la seva ginecòloga, des d'uns dies abans de néixer la Cristina estava de baixa laboral), i, també, a demanar l'informe maternal, (un informe que et fa el metge de capçalera després que li ensenyis el paper de l'alta de l'hospital). Em va donar dues còpies d'aquest informe, un per l'empresa i l'altre per l'INSS, (Instituto Nacional de Seguridad Social).
Amb aquest document vaig anar a la feina de la meva dona, a arreglar papers i demanar-ne d'altres.
A la feina de la meva dona vaig entregar l'informe maternal, i una fotocòpia del llibre de família, (per demanar modificar el percentatge d'IRPF que et retenen). Ells em van donar un paper indicant què retenien a la meva dona, (aquest paper s'ha de donar a l'INSS).
Dimecres 16
El dimecres 16 vam anar (la meva dona, la Cristina i jo) primer a l'INSS per sol·licitar el permís de paternitat, el permís de maternitat i per incloure la Cristina a la cartilla de la Seguritat Social de la seva mare.
A l'INSS ens va atendre una dona que ens va apuntar tot el que ens faltava, (sempre falta algun paper).
Per incloure la Cristina a la cartilla de la Seguritat Social s'ha de portar la cartilla vella, el llibre de família, l'informe maternal i ha de venir la mare per signar, (donat que estavem apuntant la Cristina a la seva cartilla). Aquest tràmit es fa a l'instant, et donen la nova Cartilla, que s'ha de signar.
Per sol·licitar el permís de maternitat portava tots els papers, (llibre de família, certificat de retenció expedit per l'empresa i l'informe de maternidad), ens faltava el paper de l'alta laboral, (en teoria aquest paper no s'ha de portar a l'INSS però a ells els hi apareixia que la meva dona encara estava de baixa i, per tant, no es podia sol·licitar el permís de maternitat).
Per sol·licitar el permís de paternitat s'havia de portar un paper de l'empresa (el model me'l van donar a l'INSS), indicant què em retenia l'empresa.
Després de l'INSS vam anar a una oficina de Benestar Social per sol·licitar l'ajut que dóna la Generalitat, (també per reclamar l'ajut de l'Anna corresponent al 2007 que encara no hem rebut, vaig haver de reclamar-ho el dia següent, però això ja us ho vaig explicar en aquest altre post).
Dijous 17
El primer que faig és anar a empadronar a la Cristina, amb el Llibre de Família n'hi ha prou i ho fan a l'instant, (si més no, al meu poble - La Garriga - és així).
També vaig a Pediatria per sol·licitar la targeta sanitària per la Cristina, em demanen fotocòpies del llibre de família, del certificat d'empadronament a la població i de la cartilla de la Seguretat Social. Es fa la sol·licitud i s'ha d'esperar que t'arribi per correu postal.
Vaig de nou a l'INSS i tramito definitivament el permís de maternitat.
Torno a anar a la feina de la meva dona per entregar un paper (signat per la meva dona) indicant quin percentatge d'IRPF volia que li retinguéssin a partir d'ara.
També vaig a la meva feina a demanar un paper, de fet, el paper me'l van donar a l'INSS, l'empresa només ha d'omplir-hi les dades.
Divendres 18
Els de la meva feina ja tenien el paper de retenció omplert i signat, el vaig anar a buscar.
En teoria aquest era el darrer paper que em faltava, per tant, vaig pensar que avui resoldria tots els papers... però no va ser així.
Vaig anar a l'INSS a resoldre el permís de paternitat, (ara que ja tenia tots els papers), però em va tocar un funcionari amb excés de zel.
Em va rebutjar el paper de retenció que havia realitzat la meva empresa per, entre d'altres coses, no indicar on ni quan s'havia signat; és a dir, allò del final del document que diu "Barcelona, a 18 de juliol de 2008".
A més, es va apuntar el meu nom i em va assegurar que revisaria el meu expedient per corroborar que les dades que faltaven les introduïa la mateixa persona que havia redactat la resta del document, és a dir, volia assegurar-se que les dades que faltaven (dades absolutament banals) no les escrivia jo.
Parlant clar, vaig al·lucinar, però veient la seva cara, em va quedar clar que ho deia convençut, no era cap broma.
Per tant, em va tocar tornar a la meva empresa, per si de cas, no abans sense dir públicament, amb un fort volum, a tothom que s'esperava a l'INSS que no li recomanava aquell funcionari.
També vaig anar a sol·licitar l'ajut dels 2.500 euros, (l'altre ajut, el de 100 euros mensuals, preferim deduir-lo en la declaració de renda, per tant, no calia fer cap gestió ara).
Per sol·licitar aquest ajut cal anar a una delegació d'Hisenda. Et donaran un paper (crec que era el model 141), i omplir-lo amb les dades que et demana, res més.
Només una puntualització, aquest paper l'ha de signar la mare, però en el meu cas això no va ser un problema, la funcionària em va recomanar que posés la meva signatura, em va deixar clar que no ho revisaven...
Per tant, aquest tràmit sí que va ser ràpid.
Dilluns 21
Vaig anar a la meva feina per a que m'omplissin les dades que faltaven, això sí, assegurant-se que la persona que les omplïa fos la mateixa que havia escrit la resta del document.
Amb aquest document em vaig dirigir a l'INSS i definitivament vaig poder sol·licitar el permís de paternitat sense cap altre contratemps, (per cert, el permís de paternitat - pagat per l'Estat - són dues setmanes que comencen després dels dos dies - laborals - que t'han de donar l'empresa on treballes).
No ho dic enlloc, però en tots els tràmits s'ha de portar sempre els DNIs, (del pare i el de la mare), no caducats.
Reflexions:
- Cada any neixen milers i milers de nens a Catalunya, per tant, sembla lògic que algú intenti millorar i simplificar aquest tràmit.
- A més, bona part del problema radica en el fet d'estar implicades diferents administracions: la local (Llibre de Família i empadronament), administració autonòmica (targeta sanitària i ajuts econòmics) i administració estatal (cartilla de la Seguretat Social, ajuts econòmics, permís de paternitat, permís de maternitat). Cal que les administracions es coordinin per intercanviar informació; no sembla que el problema sigui tècnic (tot i que segur que no serà fàcil) sinó més aviat és un problema polític.
- També seria bo que les administracions només demanessin les dades que no tenen. Per exemple, a l'INSS em van demanar les dades de retenció meves per poder sol·licitar el permís de paternitat i quan li vaig ensenyar el que va fer és simplement comprovar que la dada era la mateixa que la que ja tenia.
En tot cas, ara entenc per quin motiu s'ha passat de tenir 3 dies de permís a tenir dues setmanes, és el temps mínim per a poder gestionar tots els papers.
(La imatge del nadó l'he obtingut d'aquest blog)
Enllaços relacionats:
- Les administracions públiques no sempre s'adapten a com funcionen les noves tecnologies.
- Motivació i funcionari: dues paraules antagòniques?.
- Cristina: 'another greatest contribution to this world'.
- Blog Papá en apuros.
He redactat aquest post mentre recordava el que, segons el meu parer, és un dels millors discos del hard rock: el disc 'Hysteria' dels Def Leppard.
És un disc 10 en tots els sentits, conté cançons molt bones com ara 'Hysteria', 'Pour some sugar on me', 'Women' o 'Rocket', entre d'altres.
7 comentaris:
Ei Marc, deu n'hi do, m'has deixat esgotada. Sort que ara ja podràs gaudir de la teva Cristina i la teva Anna tranquilament!
Un petó
Sílvia o.
Si Sílvia, el post és una mica llarg, però real! (per desgràcia).
Salutacions.
Company ja termolo... demà començo els tràmits pel neixament d'en Martí.
Brrrrr...
El teu post em ve de perles!
@Dani R.
Felicitats pel naixement del Martí.
No pateixis, amb paciència s'acaba fent tot.
Per cert, si hi ha res incorrecte del meu post t'agrairé que m'ho diguis.
Gràcies.
Registre Civil, FET (una quan per morir-se)
Empadronament, FET (0 cua)
Primer intent al CAP, FET (falten papers... evidentment).
Per cert quan parles de la catilla de la seguretat social...nosaltres no n'em tingut mai de "cartilla" com a tal ¿?
Si heu treballat en algun moment de la vostra vida (que suposo que sí) llavors heu de tenir cartilla de la seguretat social.
El que heu de fer és incloure el vostre fill en una de les cartilles (la del pare o la de la mare).
Tingueu en compte que la targeta sanitària (de la Generalitat) no substitueix tota la funcionalitat de la cartilla de la seguretat social (del Govern d'Espanya).
El que haureu de fer, si no en trobeu cap, és demanar un duplicat i, un cop el tingueu, incloure el vostre fill.
Si tens més dubtes ja m'ho diràs.
molt d'acord en les reflexions finals que fas; sobre que sigui un problema polític intercanviar-se informació ... no ho tinc tant clar, potser és manca de posar "focus" en simplificar/re-ingenyar el tràmit.
Dada exemple: com és que per demanar el "xec bebé" d'Hisenda (els famosos 2.500 euros) a través d'internet no cal el llibre de família i en canvi per demanar-ho a la Generalitat (Benestar Social) sí que cal, i per tant, has d'acabar anant presencialment a l'administració ? perquè des de l'estat no volen donar informació a la Generalitat ? o perquè hi ha molta feina per fer i no s'arriba a fer-ho tot amb el nivell d'excelència que seria desitjable ? :)
Publica un comentari a l'entrada